Game Amos
Under de senaste decennierna har digitala spel gått från en plats i marginalen till att befinna sig i underhållningens och kulturens kärna. Numera är spel en av de former av underhållning som konsumeras mest. Spel är ändå något mycket mera än bara lätt mobilunderhållning, aggressiv action eller digitalt brus. Då de generationer som har vuxit upp med spelen börjar erövra beslutsfattande organ, konstvärlden och andra samhällssektorer kan man inte längre avfärda spelen som något som bara ungdomar sysslar med.
I de digitala spelens kölvatten har vi också sett en snabb tillväxt av brädspel, immersiva upplevelser och över lag en spelifiering av livet. Då man talar om spelkonst måste man höja blicken från skärmen och teknologin för att också se på människan och på spelens betydelse för oss. Spelkonst är något mera än audiovisualitet. I centrum för den står upplevelsen av att delta och påverka. Spelaren ansvarar för att verket, spelet, ska bli färdigt och därför kan spel vara verkligt starka upplevelser.
Game Amos är gratis och öppet för alla. Det lämpar sig alla som är intresserade av spel och konst, från hobbyutövare till proffs! Evenemanget hålls tisdag 9.5 kl. 9.00–14.15. Det går att ansluta sig till streamingen när som helst under tillställningen och deltagarna kan också lämna kommentarer till talarna och delta i diskussionen. Game Amos strömmas live och sparas inte någonstans, så det kan inte ses efteråt.
Programmet är på finska.
Anmäl dig; vi skickar dig en länk till streamen per e-post. Då evenemanget närmar sig skickar vi också ut påminnelser till dem som har anmält sig.
I samarbete med:
Amos Rex
PROGRAM
Perspektiv på spelkonsten
9.00–9.10 Välkommen
Inledningsord, Jaakko Kemppainen och Kai Kartio
9.10–11.15 Konstnärers spel och spelkonsten
Talarna i denna session representerar olika kontaktytor mellan spel och konst och de har mångsidiga synvinklar på spel, att skapa spel och spel i förhållande till den allmänna konstdebatten. Här deltar såväl konstnärer med spelarbakgrund som unga konstnärer från Generation-utställningen och erfarna spelkreatörer. Denna session riktar sig speciellt till beslutsfattare i konstbranschen, till utbildningssektorn och mediefostrare, men inläggen lämpar sig också för skolelever och studerande från högstadiet uppåt.
9.10–9.25 Reija Meriläinen – What is Reija playing
De medier som vi konsumerar syns i det vi producerar. Meriläinen berättar om sin konst och dess kopplingar till spelvärldar och fan art.
9.25–9.40 Robin Berende och Antti Järvelä: Kreativitetens nya dimensioner – Videospel som verktyg för konstnärligt arbete
Videospel anses allmänt vara underhållning, men kan de också användas som verktyg? I detta inlägg berättar Robin och Antti hur de använder sig av videospel som en del av sin kreativa process och om hur spelen påverkar det konstnärliga arbetet.
9.40–9.55 Nova Saarinen – Den interaktiva konstens saknade ABC
Vad speldesign har lärt mig om interaktivitet, dörrhandtag och installationskonst.
9.55–10.10 Eero Tiainen – Ett intimt spel
Hur påverkar en virtuell avatarform ett live-möte? På vilket sätt kan kroppsligheten utvidga möjligheterna av spel? Kärlekssimulationen EVE är en immersiv teaterupplevelse som kombinerar virtuell verklighet, spelkonst och filmiskhet. Regissören Eero Tiainen berättar om utvecklingen av kroppsliga spelmekaniker, lekens dramaturg och att bygga intimitet mellan två spelare.
10.10–10.25 Paus
10.25–11.15 Diskussion: Konstnärer, diskussionsledare och publiken som har följt streamen diskuterar konst, spel, samhället och livet.
11.15–12.00 Paus
Spel som konstverk
På eftermiddagen dyker vi djupare in i spelens värld. Vi söker svar på frågor om spel som konstnärliga verk. Är alla spel konst? Hur upplever spelkreatörer sitt konstnärskap? Och hur passar spelen in bland de andra konstarterna på ett konstmuseum? Kan man göra konst av spelifiering?
12.00–12.30 Melanie Orenius och Laura Porola – spelifiering i Amos Rex publikarbete
Museilektorn Melanie Orenius och kuratorn för publikarbetet Laura Porola på Amos Rex förklarar hur spelelement används för att sammanföra museipubliken och konsten på olika sätt (i väggtexter, på guidningar, konstverkstäder och evenemang) – och varför.
12.30–13.15 Kaisa Kangas – Hur designa en gemenskap?
I ett lajv lever man sig tillsammans in i konstruerade, imaginära gemenskaper. Hur kan den som planerar ett lajv hjälpa till att föda fram en gemensam värld, hur påverkas deltagarna av den gemensamma upplevelsen, och vad händer med gemenskapen efter ett lajv?
13.15–14.00 Aki Raula – Datorgrafik – från subkultur till mainstream
En berättelse om hur datorproducerad grafik (digital konst) bröt loss från 80-/90-talens Demoscene-subkultur, blev en del av datorspelindustrin och den vägen fick den stora publikens uppmärksamhet under 2000-talet.
14.00 Slutord
Slutord och sammandrag, Jaakko Kemppainen