Kampanjen för rättvis konst
Kommunikationskampanjen för rättvis konst ska underlätta inköp av konst och utveckla konstnärernas arbetsförutsättningar. En konstnärs inkomst kommer vanligtvis från många olika källor. Kampanjen fokuserar främst på beställningsarbeten, uppdrag och uppträdanden, det vill säga sådant arbete som inte omfattas av kollektivavtal. Kampanjen för rättvis konst påminner om att alltid när man använder en konstnärs kunskaper handlar det om ett arbete som ska ersättas i pengar.
I kampanjen utvecklas och sprids riktlinjer och inköpsmodeller som hjälper
- konstköpare att realistisk budgetera evenemang och andra uppdrag
- konstnärer att prissätta arbete och förhandla om kontrakt.
Kampanjens webbplats fungerar som en permanent hjälpmedelsbank för anvisningar inom olika konstformer, vad man bör tänka på när man köper in konst för att säkerställa att verksamhetsmodellen och lönen är rättvis för konstnären.
Du hittar kampanjen på Facebook, Instagram och Twitter.
Kampanjen är en del av Centret för konstfrämjandes utvecklingsprogram för konstnärers arbetsförutsättningar. Kampanjen genomförs i samarbete med organisationer som företräder konstnärer och inköpare i Finland.
Egen webbplats för Kampanjen för rättvis konst
Kampanjen för rättvis konst påminner om att konstnärer alltid ska få betalt för sitt arbete.