Reilun taiteen kampanja
Reilun taiteen viestintäkampanjan avulla helpotetaan taiteen hankintaa ja kehitetään taiteilijoiden työskentelyedellytyksiä. Taiteilijan tulot tulevat tyypillisesti monesta lähteestä. Kampanja keskittyy ensisijaisesti tilaustöihin, toimeksiantoihin ja keikkoihin eli sellaiseen työhön, jota työehtosopimukset eivät turvaa. Reilun taiteen kampanja muistuttaa, että aina, kun käytetään taiteilijan osaamista, kyseessä on työ, josta tulee maksaa rahallinen korvaus.
Kampanjassa kehitetään ja välitetään ohjeistuksia ja hankintamalleja, jotka auttavat:
- taiteen ostajaa tapahtumien ja muiden toimeksiantojen realistisessa budjetoinnissa
- taiteen tekijää työn hinnoittelussa ja sopimusneuvotteluissa.
Kampanjasivusto palvelee pysyvänä apuvälinepankkina eri taiteenalojen ohjeistuksille, mitä taidetta hankittaessa tulee huomioida, jotta toimintamalli ja palkkaus on taiteilijan kannalta reilu.
Kampanja on osa Taiteen edistämiskeskuksen taiteilijoiden työskentelyedellytysten kehittämisohjelmaa. Yhteistyökumppaneina kampanjassa on valtakunnallisia taiteilijoita ja ostajia edustavia järjestötoimijoita.
Reilun taiteen kampanjan oma sivusto
Reilun taiteen kampanja muistuttaa, että taiteilijan työstä tulee aina maksaa rahallinen korvaus.