Musiikkiagenttien täsmäkoulutuksesta tukea osaamisen ja liiketoiminnan kehittämiseen
Suomalainen musiikkiala on kokenut muutoksia viime vuosina, ja etenkin koronapandemian vaikutukset ovat näkyneet alan taloudessa ja työllisyydessä. Ohjelmatoimistoalalla tämä on tarkoittanut työvoiman vähenemistä sekä kasvavaa tarvetta päivittää musiikkiagenttien osaamista. Musiikkiagentti on ammattilainen, joka edustaa artisteja ja neuvottelee esimerkiksi keikoista, kiertueista ja sopimuksista.
Tampereen ammattikorkeakoulu on vastannut alan työllisyyden ja osaamisen haasteisiin musiikkiagenttikoulutuksella, joka käynnistyi ESR+-rahoituksen turvin alkuvuodesta 2024. Koulutuksessa on kaksi erillistä linjaa: koulutus alalla vasta aloittaneille ja täydennyskoulutus alalla jo toimiville.
”Alalle tuleminen ei ole kovin yksinkertaista, eikä musiikkiagenteille ole aiemmin ollut koulutusta. Tarkoituksena on nopeuttaa uusien agenttien ammattiin pääsyä ja tarjota työkaluja, joilla he voivat kehittää alaa eteenpäin. Täydennyskoulutus auttaa nykyisiä musiikkiagentteja hahmottamaan liiketoimintaansa paremmin", kertoo koulutushankkeesta vastaava lehtori Harri Karvinen Tampereen ammattikorkeakoulusta.
Ensimmäinen täsmäkoulutus musiikkiagenteille
Uusille musiikkiagenteille suunnattu koulutus tarjoaa perustiedot ja -taidot musiikkiagentin työhön. Kokonaisuus koostuu lähiopetuspäivistä, työnohjauksesta, konferensseista ja työharjoittelusta.
Koulutukseen osallistunut Maija Leminen kertoo saaneensa arvokasta käytännön osaamista ja rohkaisua oman toiminimen perustamiseen.
”Toimin freelancer-musiikkiagenttina pari vuotta ja opiskelin tapahtumatuotantoa. Vaikka opinnoissa käsiteltiin kulttuuri- ja musiikkialan teemoja, oli painotus vahvasti tapahtumatuotannossa. Musiikkiagenttikoulutus on ollut minulle taivaan lahja, ja koulutuksen myötä olen tajunnut, että tästä voi oikeasti saada ammatin”, Leminen kertoo.
Pidempään alalla työskennelleet ovat tyypillisesti tulleet alalle moninaisista taustoista, sillä varsinaista musiikkiagenttikoulutusta ei ole ollut tarjolla. Liki 20 vuotta musiikkiagenttina toiminut Arttu Tolonen on tullut alalle ravintolatyön kautta ja on nyt päivittämässä osaamistaan täydennyskoulutuksessa.
”Toimin aikoinaan ravintolapäällikön työssä ostajan roolissa. Kun myöhemmin siirryin myyjän eli musiikkiagentin rooliin, olivat ala ja sen toimijat ravintolataustasta ennestään tuttuja”, Tolonen sanoo.
”En ollut ajatellut, että koulutukselle voisi olla tarvetta. Lähdin mukaan uteliaisuudesta, ja olen yllättynyt positiivisesti.”
Käytännön taitoja ja liiketoiminnan kehittämistä
Musiikkiagentin työ edellyttää monipuolisia taitoja, kuten verkostoitumistaitoja, alan tuntemusta sekä talous- ja liiketoimintaosaamista.
”Olen saanut käytännön oppia esimerkiksi sopimusten tekemiseen ja verotukseen. Koulutus on myös kirkastanut ammatti-identiteettiäni ja käsitystäni omasta paikastani alalla”, Leminen sanoo.
Täydennyskoulutusta varten toteutettiin tarvekartoitus siitä, millaiseen osaamiseen alalla jo työskentelevät tarvitsevat tukea. Parhaillaan koulutuksessa keskitytään liiketoiminnan kehittämiseen sekä johtamis- ja rekrytointiosaamiseen.
”Minulle ehkä tärkein anti on ollut liiketoiminnan kehittäminen arvojen kautta. Noin kolme vuotta sitten uuvuin pahasti, ja toipumisprosessin myötä aloin pohtia omia arvojani. Koulutuksessa tajusin, että yrityksen arvothan ovat ihan samat kuin omistajatahonkin arvot”, Tolonen kertoo.
”Oivalluksen myötä on tullut harppauksia yritysmaailmassa. Koulutus on myös auttanut minut pois sellaisesta vellovasta olotilasta.”
Verkostojen luomista ja vertaistukea
Keskeinen osa molempia koulutuslinjoja on verkostojen luominen kollegoiden kanssa. Leminen ja Tolonen korostavat vertaistuen merkitystä alalla, jossa työskentely voi olla yksinäistä ja ajoittain stressaavaa.
”Alalla täytyy kestää painetta, pettymyksiä ja haasteita. On elinehto, että ympärillä on tukiverkosto. Meillä on myös tosi upeat luennoitsijat, joilta olen saanut tukea ja luottamusta”, Leminen sanoo.
”Vaikka ohjelmatoimistot voivat olla toistensa kilpailijoita, on täydennyskoulutukseen valikoitunut sellainen porukka, jossa ei ole kilpailuasetelmia. Olemme lopulta kaikki aika pieniä toimijoita Suomessa, ja esimerkiksi korona-aika oli kaikille haastavaa. Kollegiaalinen tuki on hyvin tarpeellista”, Tolonen sanoo.
”Olemme koulutusporukan kanssa jutelleet, että kun koulutus loppuu tulevana keväänä, voisimme vähintään epävirallisesti tavata ja vaihtaa kuulumisia muuallakin kuin alan yleisissä tapahtumissa”, Tolonen jatkaa.
Musiikkiagenttikoulutus-hanke on nyt loppusuoralla. Lehtori Harri Karvinen kokee, että hankkeessa on alusta alkaen ymmärretty tarttua olennaiseen tarpeeseen alalla.
”Tällaisessa luovan talouden ammatissa tekijät ovat usein hyvin yksin. Yhteydet alalla työskenteleviin kollegoihin eli kilpailijoihin on asia, joka on noussut arvoon arvaamattomaan. Kouluttajana suurin ansiomme on ollut saattaa musiikkiagentit yhteen, kannustaa tiedon jakamiseen ja yhteistyöhön, tekemään palveluksia toisille ja tiukan paikan tullen myös tukemaan toisiaan", Karvinen sanoo.
"Kun tämä huomioidaan myös muissa luovien alojen hankkeissa, voidaan kohderyhmälle tarjota paras mahdollinen tuki ja hyöty."
Sekä Leminen että Tolonen pitävät koulutukseen osallistumista tärkeänä askeleena omilla urillaan. Lemisen mielestä koulutus on lisäksi kirkastanut musiikkiagentin työn merkitystä vaikeinakin aikoina.
”Sillä on iso arvo, että mahdollistetaan musiikkitapahtumia kanssaihmisille. Musiikilla on valtava voima tuoda toivoa ja positiivista energiaa. Välillä tätä täytyy muistuttaa itselle, kollegoille ja muille alan toimijoille kaiken työvuoren ja epävarmuuden keskellä”, Leminen sanoo.
Teksti: Luova verkko