Hakuilmoitus

Hakuilmoitus 2024: Avustukset osallisuuden ja kulttuurihyvinvoinnin edistämiseen

Avustus on tarkoitettu osallisuuden, kulttuurihyvinvoinnin tai kulttuurin ja taiteen harrastamisen edistämiseen. Avustukset on tarkoitettu oikeuskelpoisille yhteisöille, kuten yhdistyksille, osuuskunnille, yrityksille, kunnille ja säätiöille.

Hakuaika

Päätökset

Kaikki hakijat saavat kirjallisen tiedon päätöksestä 17.3. mennessä.

Mihin tarkoitukseen

Avustus on tarkoitettu osallisuuden, kulttuurihyvinvoinnin tai kulttuurin ja taiteen harrastamisen edistämiseen.

Kenelle

Avustukset on tarkoitettu oikeuskelpoisille yhteisöille, kuten yhdistyksille, osuuskunnille, yrityksille, kunnille ja säätiöille.

Kuka päättää

Päätökset tekee erityisasiantuntijan esittelystä viraston johtaja.

Hakeminen

Edellytämme, että hakija on perehtynyt hakuilmoitukseen ennen hakemuksen täyttämistä.

Hakuaika päättyy viimeisenä hakupäivänä klo 16.00. Tämä on ehdoton määräaika sille, että hakemuksen täytyy olla perillä Taikessa.

Avustusta voi hakea verkkoasioinnissa hakuaikana.  

Edellytämme, että hakija perehtyy hakuilmoitukseen ennen hakemuksen täyttämistä.  

Kenelle

Avustukset on tarkoitettu oikeuskelpoisille yhteisöille, kuten yhdistyksille, osuuskunnille, yrityksille, kunnille ja säätiöille. Rekisteröimättömät yhteisöt ja toiminimet eivät voi saada avustusta. Avustusta voi saada yhteisö, joka edistää osallisuutta, kulttuurihyvinvointia tai kulttuurin ja taiteen harrastamista.

Vaikuttavuustavoitteet

Avustuksilla 

  • edistetään taiteilijoiden toimeentuloa ja työllisyyttä 
  • edistetään kulttuurihyvinvointia ja osallisuutta taiteeseen ja kulttuuriin
  •  edistetään kulttuurin ja taiteen harrastamista valtakunnallisesti 
  •  kehitetään kulttuurihyvinvoinnin sisältöjä sekä toiminnan rakenteita ja arviointia.

Kuka päättää?

Hakemuksia ja hakijoiden toimintaa arvioivat Taiken asiantuntijat. Päätökset tekee viraston johtaja erityisasiantuntijan esittelystä.

Mihin tarkoitukseen

Avustuksilla tuetaan  

  •  kulttuurihyvinvointihankkeita ja -toimintaa
  •  taiteilijoiden työllistymistä mukaan lukien erityistä tukea tarvitsevat taiteilijat
  • osallistumista ja osallisuutta taiteeseen ja kulttuuriin
  • kulttuurin ja taiteen harrastamista edistäviä toimijoita.

Avustusta ei myönnetä

  •  investointeihin
  • virkistystoimintaan (esim. retket, juhlat).

Taike ratkaisee harkinnan perusteella, myönnetäänkö hakijalle toiminta-avustus vai erityisavustus. Toiminta-avustus myönnetään yhteisön perustoimintaan tai jotakin toiminnan osa-aluetta varten. Erityisavustus myönnetään yksittäisiin vuonna 2025 toteutettaviin hankkeisiin. Taike voi myöntää tuen erityisavustuksena hankkeeseen, vaikka hakemus kohdistuisi koko toimintaan.

Avustus voidaan myöntää, jos se on tarpeellinen suhteessa toiminnan laatuun ja laajuuteen. Muu julkinen tuki otetaan harkinnassa huomioon. 

Minkä suuruinen

Toiminta-avustus on vähintään 10 000 euroa. Erityisavustus on vähintään 5 000 euroa. 

Avustus on aina osa avustettavan kohteen kokonaisrahoitusta, joten sillä ei voi kattaa kaikkia kuluja. Toiminta-avustus voi kattaa toiminnan hyväksyttävistä kustannuksista enintään 80 prosenttia. Avustus ei saa yhdessä muiden julkisten tukien kanssa ylittää hyväksyttävien kustannuksien täyttä määrää (100 prosenttia). Jos erityisavustuksella rahoitettu hanke tuottaa voittoa, avustus tai sen osa voidaan pyytää palauttamaan.

Lisätietoa hyväksyttävistä kustannuksista voi katsoa Taiken verkkosivuilta kohdasta Ohjeita avustuksen hakemiseen.

Aiempia tukipäätöksiä voi katsoa Taiken Myönnetyt apurahat, avustukset ja palkinnot -sivulta.

Millä perusteella

Avustuksen myöntäminen perustuu hakemusten arviointiin, hakemusten keskinäiseen vertailuun ja kokonaisarviointiin. Arvioinnissa käytetään alla olevia arviointiperusteita tarkentavine apukysymyksineen. Kaikkien kohtien ei tarvitse toteutua, eikä arviointiperusteissa ole painotuksia. Päätöksenteossa otetaan huomioon hakijoiden alueellinen jakautuneisuus, käytettävissä oleva määräraha ja hakijan asema toimialallaan. Lisäksi otetaan huomioon tasa-arvo ja yhdenvertainen kohtelu sekä huomioidaan kulttuuri- ja kielivähemmistöjen erityispiirteet.

Avustukset ovat harkinnanvaraisia ja ne myönnetään kunakin vuonna erikseen edellyttäen, että eduskunta osoittaa valtion talousarviossa tarkoitukseen määrärahat.

Toiminta-avustuksen arviointiperusteet

1.    Hakijayhteisön toiminnan tavoitteellisuus ja laatu

  • Onko yhteisön toiminta tavoitteellista ja laadukasta?
  • Miten toimintaa ja toiminnan aikaansaamaa muutosta arvioidaan?
  • Millainen on yhteisön strategia ja visio tai toimintasuunnitelma tuleville vuosille?
  • Miten yhteisö reagoi toimintaympäristön muutokseen?
  • Miten yhdenvertaisuus, työhyvinvointi ja sukupuolten välinen tasa-arvo toteutuvat?
  • Miten toiminnassa toteutetaan kestävän kehityksen periaatteita?
  • Ovatko yhteisön työstä maksamat palkat ja korvaukset alan reilujen käytäntöjen mukaisia? 
  • Miten yhteisö kehittää toimintaansa?

2.    Hakijayhteisön toiminnan laajuus ja vaikuttavuus

  • Onko yhteisöllä erityinen valtakunnallinen tehtävä toimialallaan tai toiminnan kohderyhmissä?
  • Mikä on toiminnan alueellinen, valtakunnallinen tai kansainvälinen kattavuus? 
  • Mikä on hakijan asema tai erityinen tehtävä toimialallaan ja toiminnan kohderyhmissä?
  • Millaiset yhteistyöverkostot hakijalla on?
  • Millaista yhteiskunnallista vaikuttavuutta toiminnalla on?
  • Miten hakijayhteisön toiminta edistää hyvinvointia, osallisuutta ja vähentää eriarvoisuutta?
  • Mitkä ovat toiminnan tunnusluvut (esim. henkilötyövuodet, tapahtumien, kurssien, työpajojen ja esitysten määrä, osallistujamäärät, julkaisutoiminta, jne.)?
  • Koostuuko palkattu henkilöstö ammattilaisista?
  • Miten saavutettavuus ja osallisuus toteutuvat?

3.    Talouden kestävyys ja realistisuus

  • Onko hakijan talous hoidettu kestävästi ja vastuullisesti?
  • Onko haettu avustussumma realistinen ja tarpeellinen suhteessa toiminnan laajuuteen ja taloudelliseen tilanteeseen?
  • Minkälaista muuta rahoitusta toimintaan on?

Erityisavustuksen arviointiperusteet

1.    Hankkeen laatu

  • Onko hankesuunnitelma kiinnostava, selkeä ja johdonmukainen?
  • Millaisia hyvinvointia ja osallisuutta edistäviä ideoita ja toimintamalleja hanke tarjoaa?
  • Miten vakuuttava hanketta toteuttava yhteisö on alallaan?
  • Ovatko yhteisön työntekijät tai hankkeen toteuttajat ammattilaisia?
  • Millainen on hankkeen kulttuurinen sisältö laadultaan?
  • Ovatko yhteisön työstä maksamat palkat ja korvaukset alan reilujen käytäntöjen mukaisia? 

2.    Hankkeen vaikuttavuus

  • Miten yhteisö arvioi hankkeen toteutumista ja mitä mittareita käytetään? 
  • Millainen on hankkeen alueellinen, valtakunnallinen tai kansainvälinen vaikuttavuus?
  • Millaista yhteiskunnallista vaikuttavuutta hanke tuottaa?
  • Miten hanke edistää taiteen/kulttuurin ymmärtämistä ja keskustelua taiteesta/kulttuurista?
  • Millaisia yhteistyökumppaneita hankkeessa on?
  • Millaista asiantuntemusta hankkeessa on?
  • Millä keinoilla hanke tavoittaa kohderyhmän?
  • Miten hankkeen saavutettavuus ja osallisuus toteutuvat?

3.    Hankkeen talousarvio

  • Onko hakijan talous hoidettu kestävästi ja vastuullisesti?
  • Onko haettu avustus tarpeellinen ja realistinen suhteessa hankkeen laajuuteen ja hakijan taloudelliseen tilanteeseen?
  • Millainen on hankkeen muu rahoitus?
  • Mitä hakuilmoituksessa tarkoitetaan kestävällä kehityksellä?
  • Mitä hakuilmoituksessa tarkoitetaan yhdenvertaisuudella ja tasa-arvolla?   

Mitä hakuilmoituksessa tarkoitetaan kestävällä kehityksellä?

Mitä hakuilmoituksessa tarkoitetaan yhdenvertaisuudella ja tasa-arvolla?  

Yleiset ehdot

  • Avustuksia myönnettäessä otetaan huomioon muiden tahojen myöntämät avustukset. Muu yksityinen ja julkinen rahoitus katsotaan avustuksen tarveharkinnassa eduksi siltä osin kuin valtionavustukselle on edelleen tarvetta.
  • Yhteisön toiminta ei voi perustua taloudellisen voiton tavoittelemiseen.
  • Hakijan vastuulla on järjestää kirjanpito kirjanpitolaissa ja -asetuksessa säädetyllä tavalla.
  • Aiempina vuosina tuettujen yhteisöjen toiminta-avustusta voidaan laskea, nostaa tai jättää myöntämättä riippuen yhteisön toiminnasta, vertailusta muiden hakijoiden hakemuksiin ja jaettavana olevasta määrärahasta.
  • Avustus tulee käyttää myöntövuoden aikana. 
  • Avustuksen saajan tulee tehdä kirjallinen selvitys sekä talousselvitys avustuksen käytöstä.
  • Taike edellyttää, että toiminta-avustusta saava yhteisö ottaa toiminnassaan huomioon tasa-arvolain (609/1986) ja yhdenvertaisuuslain (1325/2014) edellytykset ja muusta lainsäädännöstä tulevat työnantajavelvoitteet.
  • Taiken tavoitteena on antaa yhteisöille mahdollisuus turvata toiminnan jatkuvuutta vahvistamalla omaa pääomaa. Oma pääoma ei vaikuta toiminta-avustuksen määrään, jos se ei ylitä 50 % toiminnan vuosibudjetista. 
  • Avustukset myönnetään de minimis –tukina.  Hakemuksessa tulee ilmoittaa kuluvan verovuoden ja kahden edellisen verovuoden aikana saadut muut de minimis –tuet. Taike voi myöntää avustuksen myös yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan, jos de minimis -tuen ehdot eivät mahdollista avustuksen myöntämistä.

Mitä liitteisiin

  •  Pakollisena liitteenä on yhteisön allekirjoituksin vahvistettu tilinpäätös edelliseltä tilikaudelta (toimintakertomus, tilikohtainen tuloslaskelma ja tase) sekä seuraavan vuoden toimintasuunnitelma ja talousarvio.  
  • Lisäksi voit halutessasi liittää mukaan enintään kaksi muuta hakemuksesi kannalta olennaista liitettä. Liitteen nimestä tulee käydä ilmi sen sisältö. Liitteen enimmäiskoko on 4MB. Hakemuksia ja liitteitä ei palauteta.

Avustusta ei voida myöntää, jos

  • hakemus on tullut myöhässä. Hakemuksen on oltava perillä Taikessa viimeisenä hakupäivänä klo 16.00 mennessä
  • hakemus on puutteellinen (asianmukaisia tietoja ei ole toimitettu Taikeen täydennyspyynnöstä huolimatta)
  • Hakija ei ole tehnyt kirjallista selvitystä sellaisista Taiteen edistämiskeskuksen myöntämistä avustuksista, joiden selvityksen määräaika on umpeutunut.

Päätöksiin sovelletaan lakia (657/2012) ja asetusta (727/2012) Taiteen edistämiskeskuksesta sekä valtionavustuslakia (688/2001) ja hallintolakia (434/2003). Taiteen edistämiskeskus valvoo avustuksen käyttöä ja sillä on tarvittaessa oikeus tarkastaa saajan taloutta ja toimintaa.

Hakeminen

KIRJAUDU JA TÄYTÄ HAKEMUS VERKOSSA 
Kirjautumiseen käytetään Suomi.fi -tunnistusta.

OHJEET VERKKOASIOINTIIN 
Jos hakijalla ei ole mahdollisuutta verkkoasiointiin, hakijan tulee olla yhteydessä Taiken asiakaspalveluun.

OHJEITA AVUSTUKSEN HAKEMISEEN 

Tieto päätöksestä

Kaikki hakijat saavat kirjallisen tiedon päätöksestä 17.3.2025 mennessä. Saat sähköpostiin viestin, kun päätös on verkkoasioinnissa. Tarkasta myös roskapostisi. Hakijan vastuulla on seurata sähköpostiosoitetta, jonka hän on ilmoittanut hakemuksessa.  

Hakemuksen julkisuus

Taikeen lähettämäsi hakemus on viranomaiselle toimitettu, julkinen asiakirja, josta jokaisella on lain mukaan oikeus saada tietoa (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999.) Esimerkiksi media voi pyytää hakemuksen nähtäväksi. Taike ei luovuta salassa pidettävää tietoa. Henkilön yksityisyyteen liittyvät asiat, esimerkiksi yhteystiedot sekä terveydentilaan ja taloudelliseen tilanteeseen liittyvät asiat, ovat aina salassa pidettäviä. Työsuunnitelmat ovat salassa pidettäviä niiltä osin kuin ne sisältävät liikesalaisuuksiksi katsottavia tietoja kuten taiteellisia ideoita.

Taike toimittaa tiedot kaikista valtionavustuspäätöksistä julkaistavaksi tutkiavustuksia.fi-palveluun (valtionavustuslaki 688/2001, valtioneuvoston asetus 1394/2022).

Lisätiedot

erityisasiantuntija Isto Turpeinen, p. 0295 330 831, [email protected]

asiakaspalvelu p. 0295 330 700, [email protected]