Uutinen

Länkkäreiden jäljillä – osa VII: Julian Owusu | Artikkeli

Julian Owusu edusti omien sanojensa mukaan tanssitaiteen vapaan kentän vapaampaa päätä aloittaessaan nuortenkulttuurin läänintaiteilijana Oulussa.

Katutanssin ja hiphop-kulttuurin ruohonjuuritason toiminnan tukeminen, alan rakenteiden synnyttäminen ja yhdenvertaisuustyö olivat Julianin läänintaiteilijakauden keskeisiä teemoja. 

Katutanssin kentältä valtion virastoon

Julian Owusu aloitti täysipäiväisen tanssijan työn heti fysioterapeutiksi valmistumisensa jälkeen vuonna 2014. Tuohon aikaan Taiteen edistämiskeskus vaikutti hänestä suhteellisen etäiseltä toimijalta, mutta yksi oikeita sanoja sisällään pitänyt työpaikkailmoitus muutti tilanteen nopeasti toiseksi. Ouluun haettiin nuortenkulttuurin läänintaiteilijaa taidealan painotuksena katutanssi.  

”Muutamalta enemmän Taiken kanssa tekemisissä olleelta tutulta tuli puhelu, että nyt on tällainen paikka auki, olethan huomannut. Ensimmäinen ajatukseni oli, että ei sinne voi oikea katutanssija voisi hakea”, Julian Owusu kertoo.

Keskustelut muiden katutanssiammattilaisten kanssa muuttivat Julianin mielen. 

”Nyt portit on auki ja jonkun pitää sinne syöksyä – tai sitten me taas valitetaan seuraavat kolme vuotta, että siellä on töissä joku, joka ei oikeasti tunne katutanssin kenttää. Meitä oli kolme katutanssin ammattilaista, jotka sparrattiin toisiamme ja kirjoitettiin hakemukset yhdessä – ihan joukkovoimalla, että jos joku meistä pääsee, niin tämä menee nappiin. Minä satuin olemaan se, joka pääsi.”

Valintahetkellä Julian työskenteli tanssija ja koreografi Sonya Lindforsin kanssa Helsingissä Noble Savage -teoksen parissa. Läänintaiteilijakausi käynnistyi toukokuussa 2016.  

Pohjoinen hiphop

Katutanssi ja muut siihen liittyvät taidemuodot ovat lähtökohdiltaan urbaania kulttuuria. 

”Puhutaan aika paljon hiphopin neljästä elementistä: räppi, dj, graffiti ja katutanssi.”

Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa alan ammattimainen toiminta keskittyy Ouluun ja Kajaaniin. 

”Lähestyin toimintaa aika satelliittimaisesti. Paljon on pyritty siihen, että on tuotu ammattilaisia alueelle muualta - tai sitten on toimittu alueille kasvukeskuksista ulospäin. Esimerkiksi Oulusta toiminta on säteillyt Pyhäjoen suuntaan. Samoin Kajaanissa on tehty asioita, jotka ovat säteilleet lähikuntiin.”

Julianin tavoite on ollut paikallisten taiteilijoiden työskentelyedellytysten ja toimeentulon edistäminen, mutta osaamista ja toimijoita on tarvittu myös alueen ulkopuolelta. 

”Yksi Suomen vanhimmista katutanssiyhdistyksistä eli